Sunday, December 5, 2010

Events | Karnival Program Pelancongan Pelajar (3P) 2010 | 1 Malaysia Green, 1 Malaysia Clean | Kolej 10, UPM

Event : Karnival 3P
Tarikh : 27 Nov - 1 Dis 2010
Tempat : Kolej 10, UPM

Assalamualaikum.,
Kalau tahun lepas saya berpeluang join Kem harapan dengan adik-adik daripada Pahang, di bawah kelolaan Wanita Pertama Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor, dan diraikan dengan persembahan-persembahan daripada asrtis terkenal tanah air di Hotel Royal Chulan. Kali ini saya telah di beri peluang untuk sekali lagi menjadi fasilitator untuk Program 3P pula dibawah anjuran Kementerian Pelancongan Malaysia dan Kementerian Pelajaran Malaysia dengan Kerjasama UPM. Program ini disertai seramai 320 orang pelajar dari seluruh Malaysia. and lucky me! I've got the chance to handle the amazing contingent from Putra Jaya! They're cool!


Adik-adik Putra Jaya memang best! Cool! 
 Program ini dianjurkan untuk memberi kesedaran kepada rakyat Malaysia khususnya tentang betapa pentingnya industri pelancongan negara kepada Malaysia, jadi kita haruslah menjaga kebersihan kawasan-kawasan pelancongan. Tema kempen pada tahun ini ialah 1 Malaysia Green, 1 Malaysia Clean. Antara pengisian program ini ialah lawatan ke i-City, lawatan ke pusat-pusat penting di UPM dan yang paling utama ialah Kuiz Pelancongan Pelajar Peringkat Kebangsaan.

Pengacaranya pada tahun ini Awal Ashaari & Ira ( Era.fm)
Kontinjen Selangor sekali lagi telah menjadi johan pada tahun ini. Pada malam penutup program ini kami abang dan kakak fasilitator telah diberi ruang untuk membuat persembahan pada malam itu, and I'm the singer at that night! We performed Hijau by Zainal Abidin. Other faci's had become the back-up singer and actors! That night was fun! and we received a lot of compliments. Me, myself received a lot of compliments from them through Facebook or by sms! Thank you all for the unbelievable compliments!


Antara artis jemputan yang membuat persembahan | Tilu

Antara artis jemputan yang membuat persembahan | Aizat
 Antara saat yang menggembirakan pada malam itu, Tarian Cuti-cuti 1 Malaysia! Habis satu Dewan Besar UPM kami pusing menari! Hahaha... Memang sangat seronok!

Tarian Cuti-cuti 1 Malaysia daripada Iwan, antara pegawai penganjur daripada Kementerian Pelancongan

Keesokan harinya, tibalah hari terakhir adik-adik peserta program ini di UPM. Kontinjen Putra Jaya berpeluang untuk ke Pameran Robocon dan Putra Dairy Park |UPM.

Pemeran | Tayangan | Demonstrasi Robocon | Fakulti kejuruteraan UPM 
Adik-adik ditontonkan dengan tayangan kejayaan-kejayaan UPM dalam memenangi pertandingan Robocon. Untuk tahun 2010 Pasukan UPM telah menjadi Johan untuk 2 kategori dan Naib johan 1 kategori, seterusnya mengangkat UPM sebagai johan keseluruhan. Tahniah UPM! (Bangga menjadi warga Kolej Sepuluh!)

Lawatan ke Putra Dairy Park, UPM
Seterusnya sebelum pulang, mereka berpeluang melawat ke pusat jagaan lembu UPM. Saat pulang sangat menyedihkan! Hurm... Cuma sempat mengambil beberapa keping gambar sebagai kenangan dan seterusnya saya terpaksa mengikut rombongan kontinjen Sabah ke Taman Burung Negara, KLCC dan Putra Jaya. Satu lagi kenangan manis, saya, rakan-rakan dan adik-adik dari sabah melawat burung-burung di dalam hujan lebat! Hahahaha... Walaupun kami memakai baju hujan, seluar dan kasut tetap lencun! Tapi saat yang sangat menyeronokkan. Saya sempat memegang badan burung merak yang berkeliaran di dalam taman burung.
Apa-apa pun, program ini merupakan antara pengalaman yang amat menyeronokkan!


No comments:

Post a Comment